Z programu Moje Ciepło mogą skorzystać osoby fizyczne, będące właścicielami lub współwłaścicielami nowo wybudowanych budynków jednorodzinnych. Aby móc ubiegać się o dofinansowanie, budynek musi spełniać następujące warunki:
- został oddany do użytkowania po 1 stycznia 2021 roku lub jest w trakcie budowy (w przypadku składania wniosku w 2024 roku),
- nie jest w nim wykorzystywane żadne źródło ciepła na paliwo stałe (z wyjątkiem kominka pełniącego wyłącznie funkcję rekreacyjną lub ozdobną),
- spełnia podwyższony standard energetyczny - tzw. wartość współczynnika przenikania ciepła U dla ścian zewnętrznych, stropodachów i okien musi być niższa niż odpowiednie wartości graniczne określone w rozporządzeniu Ministra Budownictwa z dnia 14 listopada 2020 r. (Dz.U. 2020 poz. 2220).
Właścicielem serwisu jest Dajk Maciej Kańczugowski Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością ul. Chemiczna 8G, 20-329 Lublin, NIP:9462696495, REGON: 385876811, KRS: 0000836502
W programie Moje Ciepło dofinansowaniem objęte są zakup i montaż pomp ciepła w nowo wybudowanych budynkach jednorodzinnych. Rodzaj i wysokość dofinansowania zależą od typu zamontowanej pompy ciepła:
- pompa ciepła powietrzna: powietrze-powietrze: od 7 000 zł do 13 500 zł, powietrze-woda: od 7 000 zł do 13 500 zł,
- pompa ciepła gruntowa: grunt-woda: od 12 500 zł do 21 000 zł, woda-woda: od 12 500 zł do 21 000 zł,
Dodatkowo dofinansować można:
- zbiornik buforowy (akumulacyjny) do pompy ciepła: do 4 500 zł,
- zbiornik cwu (ciepłej wody użytkowej) do pompy ciepła: do 1 500 zł,
- zintegrowany system fotowoltaiczny z pompą ciepła: do 5 000 zł
Ważne: dofinansowaniem nie są objęte koszty montażu instalacji fotowoltaicznej niezintegrowanej z pompą ciepła. W programie Moje Ciepło nie ma dofinansowania do kotłów na biomasę, pieców kaflowych i innych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym.
W programie Moje Ciepło dofinansowanie jest wypłacane w formie refundacji po zrealizowaniu inwestycji i przedłożeniu dokumentacji potwierdzającej poniesione koszty. Oznacza to, że we własnym zakresie musisz pokryć koszty zakupu i montażu pompy ciepła, a następnie ubiegać się o zwrot poniesionych wydatków.
Procedura wypłaty dofinansowania w programie Moje Ciepło wygląda następująco:
- składasz wniosek o dofinansowanie wraz z niezbędnymi dokumentami,
- wniosek jest rozpatrywany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW),
- po pozytywnej ocenie wniosku zawierasz umowę o dofinansowanie z NFOŚiGW,
- realizujesz inwestycję, tj. kupujesz i montujesz pompę ciepła,
- po zakończeniu inwestycji składasz w NFOŚiGW wniosek o płatność wraz z fakturami i innymi dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty. NFOŚiGW weryfikuje złożone dokumenty i wypłaca dofinansowanie na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.
Ważne: do wniosku o płatność należy dołączyć m.in.:
- faktury za zakup i montaż pompy ciepła,
- deklarację zakończenia inwestycji,
- protokół odbioru końcowego instalacji
NFOŚiGW ma 30 dni na wypłatę dofinansowania od dnia złożenia kompletnego wniosku o płatność. Dofinansowanie jest przekazywane w formie przelewu bankowego.
Wniosek o dotację z programu Moje Ciepło można złożyć wyłącznie elektronicznie, za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnego na stronie internetowej dostępnej tutaj.